Pajacyk
Dodane przez admin dnia 09 marca 2010 18:27:32

Nakarm   g³odne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl

Problem niedo¿ywienia

Gdy s³yszymy s³owo g³ód, z regu³y na my¶l przychodz± nam obrazy pokazywane przez ró¿ne stacje telewizyjne: dzieci cierpi±ce z niedo¿ywienia w Afryce b±d¼ Azji. Niestety ten straszny problem jest tak¿e tu¿ obok nas.

Statystycznie, niedo¿ywionym lub g³odnym jest dziecko naszych znajomych z s±siedztwa, które posz³o dzi¶ do szko³y nawet bez jednej, najmniejszej kanapki. Wed³ug ostatnio przeprowadzonych badañ ok. 30-70% polskich dzieci w wieku szkolnym jest niedo¿ywionych. Liczba tych dzieci waha siê w zale¿no¶ci od regionu kraju, wielko¶ci miejscowo¶ci i poziomu bezrobocia na danym terenie. Najbardziej przera¿aj±ce jest to, ¿e liczba dzieci wymagaj±cych do¿ywienia ci±gle wzrasta. Poczucie g³odu ¶ci¶le ³±czy siê z niskim poczuciem w³asnej godno¶ci - godno¶ci, która przys³uguje ka¿demu cz³owiekowi i która wp³ywa na prawid³owy udzia³ w ¿yciu spo³ecznym.

Prawie co trzeci uczeñ w Polsce rozpoczyna naukê na czczo. Najbardziej nara¿one na ubóstwo s± dzieci do lat 15. One nie maj± wp³ywu na wybór rodziny, w jakiej siê wychowuj±… Wiêkszo¶æ z nich wzrasta w rodzinach ¿yj±cych na granicy ubóstwa, rodzin osób bezrobotnych, wielodzietnych, niepe³nych i patologicznych. Dlatego tak wa¿nym jest, by dziecko otrzymywa³o ciep³y posi³ek w szkole, gdy¿ czêsto jest to jedyny posi³ek w ci±gu dnia. G³odne dzieci nie maj± pieniêdzy, by zap³aciæ za obiad. Pomó¿, g³odne dzieci te¿ chc± mieæ pe³ny brzuszek. Tu nie mo¿e byæ komercji, tu musi byæ serce.

Co to znaczy, ¿e dziecko jest niedo¿ywione?

G³ównymi symptomami niedo¿ywienia u dzieci s± m.in. zaburzenia rozwoju CUN, zaburzenia spo³eczne i emocjonalne, zmniejszenie masy cia³a, obni¿enie sprawno¶ci fizycznej. O zaklasyfikowaniu dziecka jako wymagaj±cego do¿ywienia decyduje najczê¶ciej jego zachowanie i wygl±d zewnêtrzny.

Najczêstszymi oznakami niedo¿ywienia s±:

  1. dopytywanie siê o jedzenie,
  2. bóle brzucha,
  3. obni¿enie dyspozycji do nauki,
  4. apatia lub niemo¿no¶æ skupienia siê na jednej czynno¶ci,
  5. ubogi, zaniedbany wygl±d,
  6. brak podstawowych przyrz±dów szkolnych,
  7. wychudzenie.

Spo³eczne i ekonomiczne konsekwencje niedo¿ywienia:

  1. Niedo¿ywienie dzieci negatywnie wp³ywa na ich rozwój psychofizyczny i prowadzi do obni¿enia odporno¶ci, zwiêkszaj±c ryzyko zachorowañ oraz czas i koszty leczenia
  2. Niedo¿ywienie dzieci negatywnie wp³ywa na zdolno¶ci do uczenia siê, ograniczaj±c przez to szanse dzieci na przysz³o¶æ
  3. Dzieci niedojadaj±ce i zaniedbane s± odrzucane przez rówie¶ników, co powoduje znerwicowanie dzieci dyskryminowanych i trudno¶ci wychowawcze.

---------------------------------

Wybrane pytania i odpowiedzi ze strony pajacyk.pl

Ile dzieci w Polsce wymaga do¿ywiania?

Dok³adnie nie wiadomo. Je¶li za kryterium przyj±æ zasady racjonalnego ¿ywienia, to wiêkszo¶æ dzieci w Polsce nie spo¿ywa regularnie posi³ków o w³a¶ciwej warto¶ci od¿ywczej. Zgodnie z zasadami ¿ywienia, posi³ek w szkole powinni je¶æ wszyscy uczniowie (zwa¿ywszy ³±czny czas docierania do szko³y i pobytu w niej). W roku 2006 firma Synovate zrealizowa³a dla PAH badania nad niedo¿ywieniem dzieci w wieku szkolnym w Polsce.

Ile dzieci do¿ywia PAH?

W roku 2005/2006 do¿ywiali¶my 4 128 dzieci. W Roku szkolnym 2006/2007 Pajacyk do¿ywia 2 344 dzieci. Liczba ta wzro¶nie w drugim semestrze.


Jak Polska Akcja Humanitarna wybiera szko³y i ¶wietlice, w których finansuje posi³ki?

Szko³a lub ¶wietlica wystêpuj±ca o pomoc w do¿ywianiu w ramach programu Pajacyk, wype³nia odpowiedni wniosek oraz przesy³a go na adres lokalnego biura Polskiej Akcji Humanitarnej. W formularzu wniosku pytamy nie tylko o sam± placówkê i dotychczasowy przebieg do¿ywiania, ale tak¿e o sytuacjê spo³eczno¶ci lokalnej, stopieñ zaanga¿owania nauczycieli lub wychowawców w dzia³ania na rzecz polepszenia losu dzieci, przejawy aktywno¶ci rodziców i osi±gniêcia dzieci. Na tej podstawie szko³a lub ¶wietlica zostaje zakwalifikowana do programu.

Gdzie pomaga Pajacyk?

Polska Akcja Humanitarna rozpoczê³a realizacjê programu do¿ywiania we wrze¶niu 1998 roku w niektórych szko³ach pó³nocno-wschodniej Polski. Dzi¶ program PAJACYK obejmuje ca³± Polskê. Najczê¶ciej wspó³pracujemy z placówkami znajduj±cymi siê w rejonach popegeerowskich, gdzie bezrobocie jest bardzo wysokie.

Ile kosztuje posi³ek?

W roku szkolnym ¶rednia cena posi³ku wynosi 2,34 PLN. Ró¿nice pomiêdzy szko³ami i regionami wynikaj± przede wszystkim z zaplecza placówki edukacyjnej. Gdy szko³a sama gotuje posi³ki, s± one tañsze.

Co robi± gminy?

Zgodnie z za³o¿eniami rz±dowego programu "Pomoc pañstwa w zakresie do¿ywiania" pomoc w formie posi³ku wydawanego w szkole przys³uguje dzieciom z rodzin, w których dochód na osobê nie przekracza 150% kryterium dochodowego, o którym mówi ustawa o pomocy spo³ecznej (obecnie 316 z³). Rada gminy mo¿e podj±æ uchwa³ê o podwy¿szeniu tego kryterium. Listê uczniów kwalifikuj±cych siê do takiej pomocy ustalaj± dyrektorzy szkó³ i przekazuj± do o¶rodków pomocy spo³ecznej. W praktyce jednak kryteria te s± na tyle sztywne, i¿ wiele dzieci nie otrzymuje pomocy. Polska Akcja Humanitarna do¿ywia te dzieci, którym z ró¿nych powodów nie pomagaj± gminne o¶rodki pomocy spo³ecznej.